[Minirecenze] | Eoin Colfer - Artemis Fowl


Název: Artemis Fowl
Autor: Eoin Colfer
Série: Artemis Fowl #1
Originál: Viking Press, 2001
Česko: Albatros, 2002
Formát: 235 stran, hardback
Překlad: Veronika Volhejnová
Obálka: Václav Rytina

Artemis Fowl, dvanáctiletý hrdina působí svou chytrostí jako zázračné dítě. Je bez táty, s mámou jsou problémy, ale on se tím nenechá zdeptat. Má veliký plán: učiní vše pro to, aby získal co největší bohatství. A jak jinak, když žije v Irsku, než prostřednictvím skřítků leprikónů? A jak jinak, když žije v našem, 21. století, než prostřednictvím té nejmodernější techniky? Colferův Artemis Fowl zazářil podobně jako Harry Potter J. K. Rowlingové, na rozdíl od něj si však v čarovném světě pohádek počíná jako padouch. Jeho příběh má spád, mísí se tu opět realita s fantazií. Také Artemisův příběh (plánovaný jako trilogie) bude zfilmován.

Před 2 lety: Když jsem našel hnědý hřbet této knihy v knihovně, něčím mne upoutala. Nevím. možná to bylo jméno - Artemis Fowl. Když jsem se dočetl, co v knize mohu najít, okamžitě jsem po ní, lidově řečeno, "chňapl". Elfové, skřítci, víly, permoníci a mnoho dalších. Vypadalo to na tu čistou "pohádkovou fantasy", která však nemusí být jen pro děti. Jak jsem se vracel domů, začal jsem se "prokousávat" první kapitolou.

Dojem: Začátek byl opravdu "jen" začátek. Seznámení s Artemisem Fowlem a Butlerem bylo ihned doplněno o skřítka. Přísahám, že jsem nečekal, že se s těmito fantasy stvořeními setkáme téměř na začátku. Postupem času to začalo být zajímavější a také napínavější. Říkal jsem si: "Co kdyby takovýto kluk mohl opravdu existovat? Mohl by existovat takový malý padouch?". Doma jsme už s Artemisem začali plánovat únos skřítka. Od té doby se četla kniha mnohem rychleji, šlo to jaksi lépe. Možná proto, že už se tam "konečně" něco dělo.
Asi největším plusem byla vtipnost, která v knížce (a ostatně i v pokračováních) panovala. Dalším byl vůbec napád spojit například skřítky a policii dohromady (= Lepreko). Nebo také kentaura Klusáka (koník poník :-)) jako počítačového génia. Opravdu mnoho vtipných hlášek, na které se může těšit mnoho lidí, jež si knížku přečtou. A ti, co už ji četli, jistě ví, o čem mluvím.
Zároveň sem se podivil, že mne tato kniha nenudí a mohu ji číst i několikrát po sobě. Bylo to zvláštní. I tak jsem musel po Artemisovi "chňapnout" znovu a přečíst si ho podruhé. Konec byl opravdu silný a zanechal ve mě jakousi neviditelnou stopu. Strhující kniha plná zvratů, magi a kouzel, akce, zločinu a hlavně humoru!

Můj závěr:
+ nápad: zlý dvanáctiletý padouch Artemis Fowl, který chce díky skřítkům přijít k bohatství
+ fantasy (pohádkové) bytosti
+ jak pro děti, tak i pro větší věkovou kategorii
+ podle mého nikdy nepřestane nudit

Je to prostě kniha, kterou by si nikdo neměl nechat ujít!!!


> K NALEZENÍ: Fantasya
> ZDROJ(E): Albatros Media (obálka)

Autor článku: EclecticGuy

Sdílej

Přečtěte si taky

První