[Recenze] | Frederik Backman - Muž jménem Ove

Příběh o bručounovi, kterého si nelze nezamilovat

Audiokniha, která je posluchačům k dispozici již nějaký ten pátek, se dostala i k mým uším. V podání Jana Vlasáka jsem si tak mohl užít vyprávění o staříkovi, jenž nemá problém nikomu říct, co si doopravdy myslí. Jak to, že si tolik lidí Oveho oblíbilo a co se jim na tom líbilo? To mi do doby, než jsem pustil první kapitolu, zůstávalo záhadou. Pak jsem ale prozřel.

Ove je protivný. Je to morous. Tento morous vše říká pěkně od plic. Dává také najevo svoji velkou lásku k jediné automobilové značce, která je dle všeho nejlepší na světě - Saab. A to i z důvodu spotřeby paliva. Přikryl ho však závoj smutku - umřela mu žena a Ove byl poslán do penze na odpočinek. A tenhle pracovitý člověk (tedy téměř až workoholik) si teď krátí čas tím, že udržuje pořádek v sousedství. Pozoruje svět okolo a nevěří svým vlastním očím, jak se změnil. Jediná bytost, které se může svěřit, je kocour, jenž ho pravidelně navštěvuje. To se má však brzy změnit.

O smutku s vtipem

Frederik Backman přináší příběh muže. Muže jménem Ove, který ztratil pro co žít. Svou ženu ztratil a stejně tak i práci. Pro čtenáře z toho vyplývá jediné. S Ovem víceméně soucítí a čekají, o čem kniha (jak v psané, tak i v audio podobě) celkově bude. Čekat však vlastně nemusejí, protože hned od začátku - i naproti tomu, že příběh vyznívá smutně - autor servíruje jednu vtipnou situaci či hlášku za druhou. Tak trochu to vše startuje s tím, když se objevuje Oveho pravidelný návštěvník v podobě toulavého kocoura, který tu hraje roli jakéhosi spouštěče. Poté následuje eskapáda vtipných a úsměvných momentů, při nichž není možné nemít pozvednuté alespoň koutky úst. Ti posluchači, kteří mají smysl pro humor větší, si budou situace navíc představovat a usmívat se nad nimi ještě víc.
Na jednu stranu tak člověk s starým bručounem soucítí, na tu druhou se však neubrání uchechtnutí, což dělá z Muže jménem Ove dokonalým melancholicko-humorným počinem (ať už k poslechu, nebo k přečtení). Frederik Backman navíc Oveho příběh nepředstavuje pouze v okamžiku přítomnosti, ale servíruje jej také v retrospektivním pohledu, kde hlavní protagonista vzpomíná na své mládí. Jak nastoupil do práce, jak řídil svého prvního Saaba. Právě díky tomu je asi kniha tak působivá. Bez přidání Oveho vzpomínek by nebyl příběh tak komplexní a emotivní, autor tak udělal jen dobře.

Audiokniha přímo na míru

Chválit však nelze pouze Fredrika Backmana, ale také Jana Vlasáka, jenž se zhostil načtení celé audioknihy. A nutno říct, že se jí zhostil na jedničku. Jednak z toho důvodu, že - pokud to tak musím říct - jeho hlas k Ovemu sedí jak prdel na hrnec. A za druhé z důvodu, že dokáže přenést emoce z knihy tím správným způsobem. Právě tak, jak si to příběh žádá. Janu Vlasákovi tedy nečiní potíže zahrát Oveho jako nabručeného dědka, smutného člověka nebo melancholicky zahloubaného staříka. S hlasem pracuje bez problémů - zpomalí, když je to třeba, nebo také svoji četbu zrychlí, přitom ale klade dobře vyměřené pauzy.
Jediná moje výtka míří k obsahu. Příběh je sice dobře podán, ale jinak se nejedná o nic světoborného. Je fakt, že na prvotinu je toto dílo velmi dobře uchopené, ale jinak je to nepříliš originální myšlenka (pouze v hezké hávu), kde pomalu, ale jistě, dochází k opětovnému "polidšťování" Oveho a jeho uvádění zpět do společnosti. Přesto je to audiokniha, která stojí za poslech a já myslím, že se k ní v budoucnu ještě vrátím.

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji vydavatelství One Hot Book.

Audioknihu lze koupit na e-shopu Audiolibrix.