[Recenze] | Vilma Kadlečková - Mycelium: Jantarové oči

Tuzemská sci-fi velkého formátu v majestátním provedení

Dvě CD, z nichž na každém je přes šest hodin mluveného slova. Celkem 72 mp3 souborů, prolog a 25 kapitol, které dělají téměř třináctihodinovou audioknihu. A i když se mi dostala do rukou už v září v minulém roce, stále si její poslech pamatuji. Je tedy příběh a zpracování tak boží, jak se proslýchá?

Vilma Kadlečková se svojí sci-fi sérií (plánovanou jako pentalogii) Mycelium zažívá u čtenářů úspěch. Příběh, ve kterém je lidstvo závislé na technologii mimozemské rasy Össeanů, která je známá svou fanatickou vírou. Není tedy divu, že se audio vydavatelství One Hot Book rozhodlo tuto knihu (či respektive sérii) převést do podoby audioknihy. A to dokonce ve velkém stylu.

Tuzemská sci-fi s potenciálem

Řekněme si to otevřeně, novodobé kvalitní sci-fi z Česka, která dokáže opravdu zaujmout, není zase tolik, jak by se mohlo očekávat. Čím to přesně je, to mi není známo, ale jedno je jisté - Mycelium lze zařadit k těm povedeným. Jednak díky tomu, jak je příběh koncipován a s čím vším nám již v prvním díle autorka ukázala. Za druhé také díky stylu vyprávění, který Vilma Kadlečková využívá. Akci se v Jantarových očích vyhnula obloukem, za to člověku přináší roztáhlý příběh, který každou kapitolou graduje a odkrývá jeho jednotlivá stinná místa. Na jednu stranu to může být nevýhoda série (nebo alespoň prvního dílu), ale v mém případě si mě tato využitá taktika získala.
Kniha je tedy rozvleklejší, avšak posluchač má díky tomu šanci trochu víc vstoupit do světa, jenž Vilma Kadlečková stvořila. Je také pozitivní, že se autorka nesnažila sepsat něco extra ultimátního (žádná velká space opera nebo hard sci-fi se nekoná), ba naopak, přibližuje svou tvorbu většímu okruhu lidí, kteří třeba žánr sci-fi moc nemusí. Člověka tak získá díky své komplexnosti a hezkému vybarvení světa, kde je Země obydlena jak lidmi, tak Össeany, mimozemskou rasou, která disponuje technologií, bez níž by lidé nebyli schopni žít.

Devítka jako číslo přeplácanosti

Nejdříve se zastavím u hlasů jako takových. Mycelium načetlo celkem devět narátorů, jmenovitě Jaroslav Plesl, Klára Issová, Jana Stryková, Jan Vlasák, Valerie Zawadská, Kristýna Frejová, Jan Meduna, Dana Pešková, Jitka Škápíková. Každý z nich v audioknize zastupuje určitou postavu a svým hlasem jí tak zpodobňuje a posluchači tak dává charakteristickou představu. Což je fajn. Střídání hlasů je svěží a člověk tak alespoň nemá šanci nudit se. Problém však nastává hned ze začátku, kdy se pochopitelně posluchač musí s postavami sžít a zapamatovat si, kdo kterou postavu namlouvá. I poté však problém přetrvává, neboť je ve změti hlasů ztracen.
Již v polovině audioknihy jsem si říkal, zda bylo tak masivní obsazení nutné? Je logické, že každou postavu načetl jeden člově, ale audioknihu by měl správně načíst jen jeden narátor. Pochopím tři nebo čtyři hlasy, ale devět je opravdu dost. Mně osobně to pak audioknihu svým způsobem shodilo, nebyl jsem schopen se na poslech plně soustředit. A i když se zdá, že je čtení jedním hlasem suché, bylo by to mnohem lepší než časté střídání devíti hlasů. To už bych si lépe dokázal představit, kdyby bylo Mycelium řádně zdramatizované.
I tak je však Mycelium zajímavým počinem. Fanoušci sci-fi by měli jásat, neboť se konečně dočkávají převodu svého oblíbeného žánru do audio podoby (tedy co se týče nějaké knižní novinky). Ti ostatní by měli poslech alespoň zkusit.

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji vydavatelství One Hot Book.

Audioknihu lze koupit na e-shopu Audiolibrix.