[Recenze] | Dan T. Sehlberg - Mona

O malé holčičce zabíjející ve virtuálním i reálném světě

Mona je další z knih severských autorů, které Kniha Zlín pravidelně vydává. V tomto případě se však ani tak nejedná o - v dnešní době populární - severskou detektivku, nýbrž o specifičtější žánr, jenž se dá nazvat techno-thrillerem. Jsou seveřané dobří i mimo pole krimi příběhů? Nebo by měli zůstat u vyšetřování vražd?

Hlavní roli v knize zastává stockholmský profesor informatiky, Eric Söderqvist, který úspěšně pokračuje se svým projektem, který se nazývá Mind surf. Pomocí něho může člověk svými myšlenkami procházet internet. Jedná se tak o unikátní spojení biologie a techniky. Jeho manželka Hanna přístroj též vyzkouší, druhý den i Ericův mecenáš. U obou dvou se brzo projevuje zvláštní neidentifikovatelná nemoc, která je nejspíš i infekční. Oba lidé jsou totiž infikování virem nazývaný Mona, který má na svědomí Samír Mustafa, jenž vir naprogramoval tak, aby zruinoval izraelskou ekonomiku. Proto se Mona vyskytla i na stránkách izraelské banky, pro kterou Hanna pracuje a jejíž stránky za pomocí Mind surfu navštívila. Ericovi nezbývá, než se sám vydat na cestu přes půl světa a přesvědčit Samíra, aby mu vydal antivir.

Thriller, který má grády

Mona je zajímavým počinem ze severu a právě díky ní jsem zjistil, že dobrý thriller se může zrodit všude. Zejména, když je zajímavé téma. Právě díky tomu kniha u čtenáře šanci snadno zvítězit a najít si k němu cestu, protože Mona by nebyla tím, čím je, bez zapojení veškerých technologických postupů a termínů. Z obyčejného thrilleru se tak stává podivuhodná směs, která však funguje. A není se čemu divit, když samotný autor má mnohaletou zkušenost v oblasti IT. A aby své zkušenosti nějak zužitkoval, rozhodl se napsat svůj vůbec první literární počin, kde se snoubí napětí s akcí. Navíc se člověk ledasčemu přiučí. Už jen kvůli spojení politiky, terorismu, vědy, neurologie a IT.

Dan T. Sehlberg ty dva nejdůležitější aspekty (napětí a akce) kombinuje s lehkostí. Jdou nesporně ruku v ruce, ale autor častěji využívá sílu jen jednoho z nich - buďto poklidného vyprávění, které však nutí čtenáře číst díky náznakům věcí nadcházejících, nebo zběsilé pasáže plné zvratů a překvapujících činů hlavních protagonistů.

Je také velmi zajímavé pozorovat dva hlavní úhly pohledu, které lidem Sehlberg předkládá. Jeden zachycuje Erica Söderqvista a jeho tvrdohlavé rozhodnutí vydat se po stopách až k samotnému tvůrci zákeřného biologicko-počítačového viru. Druhý pak odkrývá plány a chování íránských teroristů. Více pozornosti se samozřejmě dočká Eric, ale poměr obou hlavních linií neurazí, protože dost prostoru se dává i vyprávění z "druhé strany".

Bichle by si zasloužila nebýt bichlí

Mona je autorův literární debut. U některých začínajících autorů - a je to i případ Dana T. Sehlberga  - dochází k sepsání až nadměrného množství informací. I Mona oplývá na mnoha místech až příliš podrobnými popisy, které v knize jsou na úkor většího spádu a akce. Být Mona o zhruba 100 stránek chudší, byla by na tom mnohem líp, čtenář by měl z jejího čtení větší zážitek. Takto je nutné občas přetrpět nafouknuté pasáže, jež mohly působit lépe. Přesto je Mona svěží techno-thriller (nebo také tech-fi), který dokazuje sílu severských autorů.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví KNIHCENTRUM.

Knihu lze koupit v e-shopu knihkupectví KNIHCENTRUM.